Nye Moss Konventionsøl er lansert!
- 7. mai
- 4 min lesing
Oppdatert: 3. juni
06. mai 2026 ::: BTH/MøV.
Vår tidligere bestselger er tilbake! Basert på samme resept som før. Og er filtrert slik som tradisjonelt øl skal være.
Et brygg med nasjonalhistorisk betydning
Konventionsølet var en klassiker som var fortrukket av ølkjennere i mange år etter at den for første gang ble lansert til jubileet for Mossekonvensjonen i 2014, som var en del av det landsomfattende Grunnlovsjubileet samme år.
Historien om Mossekonvensjonen er viktig for byen vår Moss. Norges grunnlov i 1814 ble utformet på Eidsvoll, men ble først en realitet i Moss! I august samme år, fikk dyktige norske statsråder svenskene til å godta det ferske grunnlovsutkastet og samtidig fikk dem til å pelle seg tilbake på rette siden av grensa. Den betydningen Moss hadde i denne prosessen er uten tvil sterkt underkommunisert i vår nasjonale historie.
Den opprinnelige Moss Konventionsøl ble utviklet av Mosseølets Venners Ølfaglige Komité i tett samarbeid Thanem Brewcon, sistnevnte et profesjonelt bryggeriselskap som har eksistert i flere tiår og som faktisk utførte støtteproduksjon for gamle Moss Bryggeri på 90-tallet. Ølet ble da brygget på Berentsens Brygghus. Under pandemien ble produksjonen derfra satt på pause og kom ikke i gang igjen, før nå! Den kom først på fat i mars 2026 mens batch nr. 2 kom i mai på boks. Det nye Moss Konventionsøl er videreutviklet på basis den originale resepten sammen med dyktige bryggere på RAA Brewing Company i Råde. Den største forskjellen nå er emballasjen og etiketten:

Det opprinnelige Moss Konventionsøl i 2014 kom på flaske med bilde av danske Kong Christian Frederik på etiketten. Hans rolle under Mossekonvensjonen i 1814 er muligens overvurdert i historien og MøV har derfor valgt bytte ham ut med bilde av Konventionsgaarden i stedet, der begivenhetene virkelig skjedde. Nå kommer brygget på boks.
Samme resept - ny etikett og emballasje
Slik ser den nye etiketten til nye Moss Konventionsøl anno 2026 ut. Vi ser her at Konventionsgaarden, som den gang i 1814 tilhørte Moss Jernverk, er i fokus. Brygget er basert på malt av typen Pilsner, Wiener og Münchener, og kan derfor klassifiseres som er bayersk type Münchener-øl. Den er i tillegg brygget på en gjærstamme av slekten Weihenstephan, en av verdens eldste gjærstammer, og ikke minst ekte "Mossevann" fra Vansjø. Humlen er av typen Saaz, en velkjent tsjekkisk aromahumle (også kalt edelhumle) som ble konsekvent benyttet av gamle Moss Bryggeri.

Den nye etiketten til Moss Konventionsøl. Legg merke til Konventionsgaarden og mossekråkene.
Moss Konventionsøl er filtrert på MøVs eget anlegg
RAA Brewing Company som brygger ølet for oss er et håndverksbryggeri (= mikrobryggeri). Og håndverksøl er de gode på. For å kunne lage tradisjonelt øl derimot, det vil si øl som er filtret og klart/gjennomsiktig, må det et filtreringsanlegg til. Det fikset Mosseølets Venner, som brukte oppsparte midler fra medlemmenes mangeårige dugnadsinnsats og kjøpte inn et splitter nytt anlegg for ølfiltrering i fjor. Dette ble montert på RAA Bryggeri og tatt i bruk for første gang under tappingen av nye Moss Konventionsøl i mai 2026. Her ser man resultatet:
Filtreringsanlegget har egne "titteglugger" der man kan følge gjennomstrømningen av ølet. Det første bildet viser inntaket med "grumsete" øl, det andre viser uttaket med ferdig filtrert øl. Man ser tydelig forskjell. På det siste bildet ser man filtreringens effekt på ølet, helt klart og fint.
RAA Bryggeri er nå så vidt vi vet det eneste mikrobryggeriet i Norge som har et filtreringsanlegg! Bryggeriet er dermed i stand til å brygge både håndverksøl og tradisjonelle filtrerte øltyper.
Et paradigmeskifte for Mosseølets Venner
Samarbeidet med RAA Brewing Company har gjort det mulig for MøV å bringe produksjon av mosseøl nærmere Moss. Det mulig å styre utvikling og produksjon på en helt annen måte enn tidligere. Og ikke minst, vi får anledning til å delta i produksjonen når det passer, noe som er nirvana for mosseøl-entusiaster. Vi håper en gang i fremtiden at medlemmene også kan få sjans til å delta på dette. Sjekk ut videoen nedenfor:
Representanter fra Mosseølets Venners Ølfaglige Komité, her ved styremedlem Kjetil Moth og visepresident Bjørn Hytten, tar del i den historiske første dugnadsinnsatsen ved etikett maskinen på RAA Bryggeri. På siste bilde virker styremedlem Kjetil Moth særdeles fornøyd med fangsten.
Gutta på RAA er dedikerte entusiaster
Det er ingen tvil om at gutta på bryggeriet, Kjell Andre og Ole Morten Holstad Aasheim, er dyktige bryggere og produktutviklere (deres portefølje på 190 ulike varianter av håndverksøl, og nå også tradisjonelt mosseøl) vitner om det. Men de er også dedikerte øl entusiaster i bånn og dermed ekstremt nysgjerrige på alt som smaker av nye brygg. Det borger for kvalitet. Vi i MøV gleder oss til videre samarbeide fremover.
Brødrene Kjell Andre og Ole Morten Holstad Aasheim driver RAA Brewing Company i Råde med stor suksess. De har til og med egen gildehall m/taproom og organiserer jevnlige eventer for Råde-folket. Mosseølets Venner skal også på besøk her når MøV har fått en basis mosseøl-portefølje på plass.
MøV satser på relansere flere øltyper sammen med RAA Bryggeri, både gamle velkjente øltyper med røtter fra gamle Moss Bryggeri og nye spennende brygg fremover. MøV har fra tidligere prosjekter utarbeidet en relativt betydelig porteføljeliste over aktuelle øltyper som vi ønsker skal se dagens lys. Neste øltype vil bli den gode gamle storslageren fra Moss Bryggeri, Kong Carl, Norges første pilsner med innslag av hvetemalt.
Moss Konventionsøl i butikk og på stand
President Roger Madsen og styremedlem Richard Kruse presenterer den første batchen med filtrert Konventionsøl på boks, både på Varnaveien Mineralvann og på stand i sentrum.





























